Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Ditt perfekta upplägg på webbmötet

Folk verkar ju gilla att följa med i katastrofer. Därför börjar Monday Morning Letter idag som en riktig mardröm. Med något av det värsta som kan hända när du sitter och pratar med en kund. Jag frågar dig:

Hur är känslan när du sitter på ett kundmöte, antingen fysiskt eller i telefon, och kunden plötsligt säger:

– Nä, nu hinner jag inte mer. Tiden för mötet är slut. Vi får fortsätta vid ett annat tillfälle.

Du som precis hade fått upp ångan och visat nästan allt i hela konceptet du säljer. Det var bara lite kvar…

Undrar du vems fel det var? Med all respekt, ditt!

Anledningen till att det hände var förmodligen att du inte strukturerat mötet som du borde, du glömde lägga planen.

Det här kommer bli ännu viktigare ju fler möten som görs via skärmen. Är du uppkopplad med kunden och har bokat en halvtimme, då gäller du att du gör jobbet på den tiden. Därför ska du idag, ur nya ljudboken Sälja Hemifrån 2, få lära dig ett sätt så du kan planera och strukturera ditt möte för att slippa tidsbrist.

Tänk efter nu. Vad behöver du hinna med under ett säljmöte?

Jo, hela säljprocessen, från att hitta den gemensamma nämnaren med kunden och börja bli kompisar, ända till att komma med ett erbjudande och hinna till avslutet.

Du kanske undrar hur mycket tid på mötet som ska läggas på dom olika stegen i säljprocessen? I exemplet här har jag gjort ett enkelt förslag på hur jag hade lagt upp mitt drömmöte när jag har en halvtimme avtalat med kunden på webben.

1. Uppkoppling, inledning och frågor: 5 min
2. Guidning och genomgång: 12 min
3. Kundens frågor, erbjudande och referenser: 8 min
4. Avslutsdiskussion och lösning av invändningar: 5 min

Det innebär att du planerar att lägga 40 % av tiden på det du vill visa och resten på att övertyga kunden om att det du har visat kan hjälpa honom eller henne.

När du ser den här uppdelningen så förstår du varför ”less is more”, när det handlar om att sälja på digitala möten. Det är bättre att hinna visa färre bra saker och hinna övertyga kunden än att proppa kunden full med funktioner som du inte hinner prata färdigt om och som inte är absolut kritiska för om det ska bli affär eller inte.

Du behöver ha en sådan här plan för att strukturera alla möten, både digitala, fysiska och telefonmöten. Har du det så slipper du känslan jag beskrev i inledningen, mardrömmen när kunden inte har mera tid.

I stället får du uppleva Topp26-känslan, den underbara seger du känner när du efteråt tänker igenom mötet och ler ditt segerleende:

– YES, det funkade!

Allt går!

– Max

Vad vill du göra nu?

Lyssna på Framstegspodden och intervjun med mig

Uppleva VIP-webinaret, där jag lär dig vinna i framtiden

Ladda hem Sälja Hemifrån 2 och få 88 % i VIP-rabatt

#digasell #försäljningschef #webinar #skype #zoom #säljmöte #företagarna #entreprenörskap #entreprenör #grantcardone #coronavirus #corona #lockdown #vip #ljudbok #småföretagare #egenföretagare #säljare #framgång #framgångsrik #jobbahemifrån #försäljning #izonen #topp26 #maxsöderpalm #maxsoderpalm #blogbiz

Lämna ett svar

Till startsidan