Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Behandla dina kunder som 5-åringar och sälj mer

Du borde behandla dina kunder som 5-åringar.

Jo, du läste rätt. Behandla dina kunder som 5-åringar om du vill ha högre intäkter.

Varför? Just det. Varför?

Diskussion med en 5-åring 

Har du diskuterat med en 5-åring någon gång? Det kan vara kul.

Eller extremt frustrerande.

Här är ett exempel på en diskussion.

Pappan: Knäpp jackan.

5-åringen: Varför det?

Pappan: Vi ska åka till mormor.

5-åringen: Varför?

Pappa: För att det är kallt ute.

5-åringen: Varför?

Pappan: För att det är vinter.

5-åringen: Varför?

Pappan: För att … men knäpp jackan bara. Håll inte på att krångla nu.

5-åringen: Varför?

Pappan: Vi ska till bilen nu, så knäpp jackan.

5-åringen: Varför?

Och så dyker mamma upp i diskussionen.

Mamma: Knäpp jackan, annars kommer du att frysa. Vi ska till mormor för att hon längtar efter att få träffa dig. Hon sa att hon skulle bjuda på glass med chokladsås. Är du sugen på det?

5-åringen: Ja.

Mamma: Bra, knäpp jackan så åker vi.

Ibland är mamma smartare än pappa

Mamma är i det här fallet mer av en psykolog än pappsen. Hon svarar på frågan varför på ett bättre sätt och då blir det lättare att ta på sig jackan. Och ännu lättare blir det när man blir mutad med glass och chokladsås.

Är du som pappan i exemplet och ignorerar frågan ”varför”? I så fall är frågan varför gör du det? Är frågan för enkel, för uppenbar?

Varför får inte din marknadsföring resultatet du önskar?

Ah, äntligen kära läsare kommer vi till kärnan av problemet. Och svaret är enkelt. Surfa in på en hemsida, kika på en Facebookannons eller öppna en av e-postkampanjerna som ligger i din mail och se om reklamen svarar på frågan ”varför”.

Vad du kommer att märka är att svaret saknas på nästan all marknadsföring. Vad du ser istället är snygg formgivning och snitsiga rubriker. Men de kan aldrig kompensera den irriterande lilla frågan som inte besvaras.

Vad dina kunder vill veta är:

Varför ska jag välja dig?

Varför ska jag fatta det här beslutet nu?

Varför ska jag spendera mina surt förvärvade och skattade pengar hos dig?

Varför ska jag besöka din webbplats?

Varför ska jag läsa ditt säljbrev och din glossiga broschyr?

Varför ska jag lyssna på din presentation?

De är precis som 5-åringar: Varför? Varför? Varför?

Dumpa allt sockrande om hur bra ditt företag är, hur länge du har funnits och annat fluff. Svara på frågan ”varför” istället så kommer resultatet bli bättre.

Om Krister Maxe

Krister Maxe är marknadsföringskonsult, copywriter och författare. Han har skapat framgångsrika kampanjer under de senaste 20 åren för många stora svenska företag.

Han är författare till böckerna 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat, Köp nu!, Tid för allt, Reklam ja tack och Annonsering för Gerillaföretagare.

Han har även skapat Maxe Marketing Academy som hjälper småföretagare att få fler kunder och öka sina intäkter utan att spendera mer pengar. Han är en populär föreläsare inom kommunikation och dessutom skriver han fortfarande säljmaterial för flera av Sveriges mest framgångsrika företag. Du når honom här: www.maxe.nu

 

#digasell #försäljningschef #webinar #skype #zoom #säljmöte #företagarna #entreprenörskap

#entreprenör #grantcardone #coronavirus #corona #lockdown #vip #ljudbok #småföretagare

#egenföretagare #säljare #framgång #framgångsrik #jobbahemifrån #försäljning #izonen

#topp26 #maxsöderpalm #maxsoderpalm #blogbiz #affärsmöte #topp26sommar #linkedin #drömkunden

Lämna ett svar

Till startsidan