Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hur hanterar du din rädsla för förändringar?

Jag pratar med massor av människor nu när det bara är några dagar innan min bok om AI och Försäljning kommer ut. Det som slår mig är hur många känslor det finns när det gäller detta ämnet.

Framförallt möter jag rädsla. Precis som jag beskrev i förra måndagsbrevet är man orolig för vad som ska hända i framtiden.

Det har gjort att jag har funderat mycket, under veckan som gått, på hur den här typen av rädsla uppstår och vad man kan göra för att slippa den.

För varifrån kommer rädslan egentligen?

Först jag vill också säga att det är så här jag ser på det, vem som helst får välja att se det hur den vill. Det är ju det som är så bra.

Så fort det dyker upp något nytt, t ex AI, krävs det någon typ av förändring för att anpassa sig till det nya. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Det är det som är utveckling.

I det här specifika fallet talar vi ju om robotar, dataprogram och stora jättar till företag.

Dom flesta som är rädda tror jag antingen själva har för lite kunskap i ämnet eller har lyssnat på någon annan som har det.

Har du tänkt på att det är så som gamla vanliga gnällhörnor skapas? Till exempel på jobbet när personalen är oroliga för en omorganisation. Det behöver inte alls ha med AI att göra.

När flera oroliga människor diskuterar en sak som man inte vet så mycket om så skapar det rädsla.

Det är ju många som skapar sina åsikter genom att läsa rubriker på löpsedlar eller kortfattade nyheter på tv. Eller varför inte i upprop på sociala medier?

Lösningen är lika enkel som den alltid har varit. Eftersom rubriker och nyheter skrivs på ett sätt som ska få dig att reagera, så är det inte konstigt att du reagerar genom att bli rädd. Tänk på att det är proffs som konstruerar rubriken. Proffs på att skrämmas!

Ducka för rubrikerna, eller i alla fall gå runt dom. Du måste ju inte läsa dom, eller hur?

Gå bakom rubrikerna för att slippa bli rädd. Läs lite mer om ämnet. Så att det som blir din uppfattning bygger på så bra fakta som möjligt. Istället för löpsedlarnas skrämselpropaganda.

Ska du bilda dig en uppfattning genom att lyssna på någon annan ska du välja någon som du litar på i ämnet.

Det är precis det som jag har gjort nu när det kommer till AI-området. Jag har läst massor av böcker och artiklar för att kunna bilda mig en egen uppfattning. Det har varit allt från det mest positiva till det negativa. Allt från en perfekt värld till en förstörd värld.

Min tro är att sanningen oftast kommer hamna någonstans däremellan. Varken i bestcase-scenariot eller i worstcase-scenariot. Det är så det brukar bli.

Det enda jag vet med säkerhet är att ända sedan världen kom till har det alltid skett utveckling, på senare tid har mycket fokus varit inom IT och internet.

Den utvecklingen händer oavsett om jag är rädd för den eller inte. Det är bara att acceptera.

Det jag har försökt göra i AI och Försäljning är att på ett enkelt sätt hjälpa till med lite helt oteknisk kunskap inom området. För att hjälpa dig att bilda dig DIN uppfattning.

Samtidigt som det jag alltid brinner för, något jag gjort sedan långt innan internet ens fanns,  är att hjälpa dig att öka din försäljning.

Det är därför som boken heter det den gör.

Allt går!

– Max

PS. Det finns bara 50 platser kvar till VIP PREMIÄREN av min nya föreläsning AI och Försäljning. Den 13/10 kl 13 kör jag LIVE via webben. 450 pers är redan anmälda, vi kan ta 500. Kostar inget!

ANMÄL DIG HÄR

#ai #aiochförsäljning #izonen #framgång #framtid #maxsoderpalm #företagare

Lämna ett svar

Till startsidan