NU! Den nya tidens win-win
Vad är det man brukar säga om försäljning? Allt är som det alltid har varit.
Principerna är de samma som de varit ända sedan människor bytte djurpälsar mot blåbär för många tusen år sedan.
Grunden bygger på att säljare och köpare litar på varandra, kanske till och med tycker att det är trevligt att göra affärer ihop. Det leder till att köparen kommer tillbaka till säljaren nästa gång han eller hon behöver samma eller en liknande lösning.
Är det sedan så att köparen bara sköter sina betalningar i hyfsad tid och att sakerna man köper håller god kvalitet, finns det inget som hindrar att man fortsätter att göra affärer tillsammans under lång, lång tid. Kanske hela livet.
Grundprincipen win-win kommer alltid att vara det som styr hur människor köper och säljer, precis som det alltid har varit. Inget nytt under solen där.
En stor förändring har dykt upp inom försäljning och den är hur kunden ser på ordet NU.
Jämför dom här situationerna:
Förut som kund hos videouthyraren:
Inget bra på tv ikväll och vi som skulle vilja se en film. Jag går ner och hyr någon bra rulle. Kanske hinner jag få ett av exemplaren av den nya Bond-filmen innan de tar slut?
Numera på Netflix:
Åh, vad skönt. Barnen sover och äntligen kan vi slappna av med en bra film. Det bästa är att om vi inte gillar den så kan vi enkelt välja nästa film som Netflix föreslår.
Förut hos bilhandlaren:
Vi behöver verkligen en ny bil. Vi lägger söndagen på att åka runt till olika bilhandlare för att se vilket märke vi vill köpa. Då kanske bilhandlaren kan kolla vad vi har råd med?
Numera på vilken bilsajt som helst:
Ok, då lägger jag den här bilen i kundkorgen och klickar på köp. Nästan direkt kan jag se på skärmen om jag får finansiering på den och vad den kostar i månaden. Undrar hur snabbt det går för dem att komma hit med bilen?
Kunderna vill ha hjälp NU. Får man inte det av er är eran värsta konkurrent bara ett klick och en sökning bort.
Det här var bara några exempel på hur win-win har förändrats med Internet. Och du kanske inte tänker på det, men redan här möter du AI i den vanliga, privata vardagen.
Har du funderat på hur Netflix kan välja nästa film som förslag till dig? Eller hur Amazon vet precis vad man ska ge dig för förslag på vad du ska beställa MER än det du tänkt köpa?
Det gör att du blir mer nöjd som kund och också blir det som alla säljare vill ha:
En Levande positiv referens som hjälper dig att få nya kunder.
Det här lär du dig mycket mera om i min nya bok AI och Försäljning, som släpps i veckan. Passa på att läsa den FÖRE konkurrenterna.
Du är dessutom välkommen att vara med på VIP Premiären, där jag ger del 1 av föreläsningen AI och Försäljning via webben.
Nu på tisdag kl 13. Helt kostnadsfritt. Anmäl dig här.
Allt går!
– Max