Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hur du kan få hjälp i realtid att säga exakt rätt saker i ditt kundsamtal, utan att riskera att glömma säga något viktigt

Har du lagt på luren någon gång eller gått ut från ett kundmöte och plötsligt kommit på dig själv att:

– Åh nej, nu glömde jag säga det där igen…

Kanske är det en viktig fråga eller svar på en invändning…

Det vanliga sättet att försöka lösa det här har alltid varit säljcoachning och träning före samtalet. När säljcoachen ger tips och råd. Följt av feedback och mer träning efter samtalet.

För att det ska fungera krävs att företaget gör allt det här:

  • förstår att säljarna behöver säljträna kontinuerligt
  • har tillräckligt med coacher i företaget
  • tror på säljträning
  • tar reda på hur det optimala säljsamtalet ser ut

Detta är något som få företag satsar på. Vilket gör att man inte optimerar kraften i sin säljkår.

Ok, tänk om det fanns ett helt nytt och helt nytt sätt som kunde hjälpa till här, som verkligen skulle leda till att detta löste sig?

Koncentrera dina tankar när du läser eller hör det här:

Callcentersäljaren Maria ringer upp kunden Peter för att sälja en prenumeration på en affärstidning på nätet. När hon startar samtalet ser hon på sin skärm tre nyckelfrågor, frågor som hon och företaget har kommit fram till är de perfekta frågorna att ställa i inledningen av samtalet.

För att bygga relation och kontakt med kunden, och dessutom för att få nödvändig information inför resten av samtalet.

När Maria ställer första frågan till Peter händer något på skärmen. Den lilla rutan som omringar frågan blir automatiskt grön och efter någon sekund försvinner frågan från skärmen.

Det som har hänt är att AI-systemet SalesPing har hört henne ställa frågan, direkt känt igen den och bockat av den.

Detta loggas i säljsystemet så att Marias säljcoach Elisabeth direkt kan se: – Yes! Maria är på banan!

Samma sak händer när de övriga frågorna på skärmen ställs.

När det är avklarat har både Maria, Elisabeth och övriga inom företaget ett bevis på att Maria i säljsamtalet med Peter gjorde det hon skulle i behovsanalysen. Bra gjort Maria!

Samtalet går vidare och när det blir dags för Maria att ställa avslutsfrågan, säger Peter:

– Nej

SalesPing upptäcker att Peter säger nej och påminner Maria om att hon direkt måste fråga:

– Varför?

Orden ”Vad är det som gör dig tveksam?” dyker upp på skärmen.

När Peter får den frågan svarar han med den invändning eller fråga som han har. Till exempel:

– Jag vet inte om jag kommer ha tid att läsa och använda mig av prenumerationen…

Både Maria, Elisabeth och SalesPing har hört den invändningen många gånger. Och Elisabeth har naturligtvis tagit fram det mest optimerade svaret. Det läggs blixtsnabbt upp på skärmen så att Maria får stöd exakt när hon behöver det.

När hon levererar svaret och följer upp med en ny avslutsfråga säger Peter JA!

Fantastiskt eller hur? Och nu kommer dom riktigt goda nyheterna. SalesPing finns snart i verkligheten och kommer att göra det busenkelt för säljare, säljchefer och företag att säga rätt saker när det verkligen gäller.

När man har kunden på tråden.

Nu är min fråga till dig: Skulle du vilja vara en av dom första som provar det?

Vi kommer låta ett 10-tal säljare vara med och beta-testa SalesPing under november och december.

Vill du bli en av dom gå till www.salesping.com och registrera ditt intresse så blir du kontaktad när vi kör igång.

Allt går!

Max

#ai #aiochförsäljning #izonen #maxsoderpalm #säljare #framtid #salesping

 

Lämna ett svar

Till startsidan