Utesälj finns inte längre. Din kreativitet avgör din framgång

Utesälj finns inte längre. Din kreativitet avgör din framgång. Vi säger välkommen till Maria Karlsson, influencer och expert på att lära ut hur man lyckas på LinkedIn. Hennes bidrag till #rivstart är tänkvärt och rakt på sak. Hon vågar peka på att utesälj finns inte längre. Saker har verkligen ändrats och accepterar du det kan du få stora fördelar.

 

Utesälj finns inte längre. Din kreativitet avgör din framgång

Tänk dig att du ligger i startblocken på en av banorna i nästa Friidrotts VM, du känner hur löparbanans aningen knottriga struktur långsamt sjunker in i dina fingerspetsar. Du sätter blicken en bit fram i banan med fokus på att utesluta såväl löparna på banorna bredvid som övriga världen från ditt medvetande för en stund. Startern ger klartecken att inta position för “färdiga” och sekunden senare hör du PANG! En kickstart mot framtiden.

Som elitidrottare är förberedelse allt, stunden i strålkastarljuset jämfört med tiden för förberedelse är skrattretande kort men också allt som planeringen har till mål att förbereda för. Oavsett om du är elitidrottare eller VD, säljchef eller butiksägare är vikten av att vara förberedd viktig, det är vad som skiljer en passiv från en aktiv.

Inom idrotten pratas det ofta om att “vara på tå” hela tiden. Med andra ord att vara förberedd oavsett vad som händer. 2020 blev året då modern tids företagande skulle komma att behöva vara på tå, om och om igen….

Att vara anpassningsbar, nytänkande, flexibel och ta var dag för vad den var blev och är numera vardagsmat. Att vara förberedd är plötsligt en överlevnadsfråga…

Förberedelse i all ära, men det finns också en skillnad på att vara den som sneglar på konkurrenten, den som använder verktygen som är beprövade och sköter sin förberedelse enligt läroboken och den som gör allt det där, men också vågar att lägga till en sista ingrediens, nämligen kreativitet!

Att skilja agnarna från vetet brukar man säga. Det är faktiskt precis så det är.

Jag har under året som gått haft privilegiet att kunna rikta fokus från mig själv och sätta den på andra under långa perioder. En process som under 2020 kan sammanfattas som befriande!

Under året har jag coachat och utbildat flera säljare, VD, anställda etc. i verktyget LinkedIn. Det “fria” LinkedIn, där kreativitet och engagemang är just det som skiljer agnarna från vetet.

Flera gånger har jag fått höra att det är jobbigt att vara en utesäljare som nu är fast i ett hemmakontor (läs vardagsrum eller i bästa fall hörna i barnens rum för många).

Det har varit en tuff period och vi har satts på prov. Men det är ok att känna sig obekväm, ovan och kastas mellan hopp och förtvivlan om du efter en stund inser och intalar dig själv att nu är det dags att ta kommandot, dags att jobba med saker jag kan påverka istället för mot det som inte går att påverka.

Här i januari 2021 vågar jag påstå att gränserna för alltid är utsuddade. Det vi traditionellt sätt skulle kallat utesälj finns inte längre. Sälj och marknad som flera med mig länge ansett borde jobba närmare varandra måste nu göra det för att ha en chans framåt. Kreativiteten hos marknad tillsammans med drivet hos sälj är det enda vi just nu vill se smitta av sig mellan avdelningarna!

Pippi sa en gång;” Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag helt säkert.”

Min uppmaning till dig som läser detta, våga vara lite mer som Pippi! Att rivstarta handlar om att snabbt ta sig från passiv till aktiv, det handlar om att accelerera och vara först på bollen. Sprintern som förbereder sig för ett lopp i VM gör det inte för att bli åtta. Hen gör det för att bli etta. Utan att vara lite mer kreativ i sin förberedelse än konkurrenterna blir det aldrig möjligt att nå guldet.

På LinkedIn handlar varje dag om att vara kreativ. Hitta nya och egna vägar för att inte fastna i andras hjulspår. Det handlar om att sticka ut och skapa en nyfikenhet. Det fina med det är att “nykomlingarna” på LinkedIn, de som kickas igång utan att ha blivit formade och påverkade på plattformen tidigare, idag många gånger gör det på sitt eget sätt. Genom att plocka in godbitarna från offline såsom personlig service, snabba puckar, fikastunder, nätverksgrupper och framförallt gör det med ett språk som känns igen av målgruppen.

Mitt råd till alla erfarna LinkedIn-nätverkare, se till att häng med när nykomlingarna sätter fart. Låt er smittas och influeras av kreativiteten som kommer utifrån passionen för att sälja, drivet att göra varje kundbesök lika uppskattat och framförallt utesäljs förkärlek för att alltid sätta kunden i fokus!

Mina snabba tips för ett kreativt LinkedIn-arbete! För att gardera dig nu när utesälj inte finns längre.

  • Importera dina kontakter som finns i dina adressböcker i mail och telefon. LinkedIn synkar dessa kontinuerligt till dig och ger dig chansen att ta med alla dina externa kontakter in på LinkedIn.
  • Spela in en ljudhälsning i appen. Bättre möjlighet för dig som ser dig själv som inbiten utesäljare att fortsätta att göra din röst hörd finns inte!
  • Våga gå loss med video. Om du tyckte punkten ovan var bra för dig som gillar kundbesök så slår video ännu högre. Använd videoformatet i såväl din profil, i direktmeddelande och i inlägg. Här får kroppsspråket tala!
  • Återkoppla till ALLA som engagerat sig i dina inlägg. Hur agerar du själv i flödet? Oftast med en tumme upp skulle jag tro? Låt alla bli potentiella prospekts även de som inte gett en kommentar just då…

Maria Karlsson,

LinkedIn-coach och E-commerce manager Hildegun AB

Anmäl dig till rivstartswebinar med Pelle Johansson och Max Söderpalm här 

Läs mer om hur #Rivstart går till här

Lär dig hur sätter bra säljmål med Max här

Läs Tina Roses krönika God morgon Business här

3 comments / Add your comment below

Lämna ett svar

Till startsidan