Vill du rivstarta det nya året genom att skaffa fler kunder?

Vill du rivstarta det nya året genom att skaffa fler kunder? Marie Hagberg är frilansskribenten som driver Nätverkspodden, skriver böcker och sysslar med PR. Du kanske läste hennes sommarkrönika här på bloggen i somras om hur viktigt det är att göra roliga saker. Och visst är det roligaste som finns att få nya kunder, eller hur? Det berättar hon här:

Är du företagare? Vill du rivstarta det nya året genom att skaffa fler kunder?

Anade att du skulle svara ja… Men kanske du också tycker att det är obehagligt att ringa och sälja in dina tjänster eller produkter? Vad gör du då? Jo, du kan skriva säljbrev!

Vad är ett säljbrev kanske du undrar och kliar dig i huvudet. Ett säljbrev är som en säljare fast i förpackad form, så i stället för att du kontaktar en person i taget kan du kontakta hundratusentals! Förutsatt att du har adresser till så många, såklart. 🙂

Här är sex tips för att skriva ditt säljbrev:

Organisera ditt säljbrev
Du behöver se till att säljbrevet innehåller en introduktion, ett läsvärt innehåll och avslut. I introduktionen berättar du varför du skickar brevet. I paragrafen ”läsvärt innehåll” berättar du varför alla bör köpa din tjänst/produkt och till sist avslutar du med att be kunden köpa.

Fånga dina läsares uppmärksamhet
Se till att skriva en bra rubrik, så att dina läsare vill läsa ditt säljbrev. Ge gärna ett upphetsande löfte i rubriken. Något som lovar att du löser dina kunders problem. Se till att skriva minst 25-30 rubriker och så väljer du den bästa av dem.

Nyfikna läsare är viktigt

Gör dina läsare nyfikna
Se till att du involverar läsarna i säljbrevet. Satsa på storytelling, om du kan. Helst ska du få läsarna att dagdrömma om vad bra det skulle vara att anlita din tjänst och då har du verkligen lyckats!

Locka dina läsare med en bonus
Försök förmå din kund att köpa din tjänst genom att slänga in en bonus. En bonus kan vara vad som helst. En hundbok om du driver en kennel och säljer hundar. Du kan ge bort en halvtimmes konsultation om du exempelvis är coach. Eller så ger du helt enkelt bort en Triss-lott. En Trisslott går alltid hem hos dina läsare!

Våga sälja!

Be dina läsare att komma till avslut
Uppmana helt enkelt dina läsare att köpa. Skriv gärna i punktform vad du vill att hon gör:
– Gör si
– Gör så
– Avsluta med det här

Stressa dina läsare Ge dina läsare ett slutdatum som är ganska nära i tiden. Skriv exempelvis att om hon beställer inom tio dagar, får hon ett specialpris.

Hoppas att du har fått några tips på vägen och att ditt säljbrev går strålande bra!

Glada hälsningar,Marie Hagberg

Frilansande skribent

P.S Se till att du tar med ett PS i slutet. Se till att upprepa ditt erbjudande i P.S:et och uppmana återigen kunden att beställa din tjänst eller produkt.

Anmäl dig till webinar med Pelle Johansson och Max Söderpalm

Utesälj finns inte längre. Läs vad Maria Karlsson menar och vad du ska göra nu.

Max lär dig att Maxa ditt säljmål här

Pelle skriver att vägen till framgång är att Viljan att lyckas är starkare än dina tvivel på att du inte kan 

4 comments / Add your comment below

  1. Pingback: - Max Söderpalm

Lämna ett svar

Till startsidan