Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Skriv så att folk vill köpa – sikta på hjärtat så öppnas plånboken!

Skriv så att folk vill köpa – sikta på hjärtat så öppnas plånboken! Så säger Krister Maxe, som är marknadsföringskonsult, copywriter och författare. Han har skapat framgångsrika kampanjer under de senaste 20 åren för många stora svenska företag. Helt klart en guru inom området.

Han är författare till böckerna 100 sidor om att skriva säljbrev som träffar rakt i hjärtat, Köp nu!, Tid för allt, Reklam ja tack och Annonsering för Gerillaföretagare. #rivstart kommer publicera några av hans krönikor under våren. 

Skriv så att folk vill köpa – sikta på hjärtat så öppnas plånboken!

Om du vill rivstarta 2020 så är det en smart idé att se över hur du kommunicerar på din webbplats, på dina landningssidor, i dina mailkampanjer, i dina videos och så vidare.

Är ditt budskap säljande? Träffar de mottagaren i hjärtat? Beskriver de fördelarna med att köpa det du erbjuder istället för att bra kommunicera egenskaper?

Allting du behöver veta om att skriva säljande kan beskrivas i fem hemligheter, två enkla principer och tre ringsignaler. Låt oss ta en titt på hemligheterna först.

Fem hemligheter

Hemlighet 1: Att skriva säljande handlar om 80 % research och 20 % skrivande.

Nyckeln till en säljande text är research. Du måste lära dig allt du kan om dina kunder och om din produkt/tjänst. Viktigast är dina kunder. Har du kunskap om dina kunder, vad de gillar, inte gillar, deras behov och så vidare så har du ett enormt övertag mot dina konkurrenter.

Hemlighet 2: Att ”skriva” säljande handlar om 10 % skrivande och 90 % att skriva om och förbättra det du redan skrivit.

Allt skrivande handlar om att skriva om. Det finns få författare, journalister och copywriters som skriver perfekt första gången. Att skriva säljbrev handlar i princip om att få ner dina idéer på pappret och sedan putsa dem tills de skiner.

Hemlighet 3: Sikta på hjärtat

Vad tror du är skillnaden på en person som är superduktig på att skriva säljande och en medelmåtta? Deras fokus. Medelmåttan hamnar alltid i en fälla. Den fällan är att de fokuserar på det de säljer. De lurar sig själva att tro att om de bara kan beskriva produkten eller tjänsten på ett oemotståndligt sätt så kommer läsaren att vilja ha den.

Superskribenten går ett steg längre. Istället för att fokusera på vad som säljs så fokuserar de på läsaren, eller för att vara mer specifik – de fokuserar på läsarens hjärta. Läsarens hjärta är dörren till hennes plånbok.

Hemlighet 4: Tänk ”sälj”

Om du har erfarenhet av försäljning så har du ett övertag. Att skriva säljande handlar i princip om att hasa dig ner på golvet med mamma, pappa, ungarna och hunden och sälja en dammsugare till dem. Kom alltid ihåg att all säljtext är en säljpresentation på papper, på nätet, och så vidare.

Hemlighet 5: Skriv varje dag

Om du kan prata och göra dig förstådd så har du allt råmaterial du behöver för att kunna skriva hyfsat säljande. Och ibland räcker det. Men om du vill bli riktigt bra så måste du skriva varje dag. Ju mer du skriver desto enklare blir det och desto bättre blir du på att skriva.

Kom ihåg: Skriv så att folk vill köpa – sikta på hjärtat så öppnas plånboken!

Lycka till!

#rivstart ger dig inspiration både via bloggen och webinars

Följ länken och var med när Max Söderpalm och Pelle Johansson ger dig den bästa säljstarten. Det är bara att logga på och lyssna. Lyssna HÄR

Här anmäler du dig till del 2, som handlar om Hur DU blir framgångsrik Länken är redan släppt till #rivstart 2 – Max och Pelle lär dig hur du blir framgångsrik. Anmäl dig HÄR 

Dessutom kan du läsa massor av inspirerande krönikor här på bloggen av Max, Pelle och massor av inspirerande kompisar.

Läs till exempel:

Marie Hagberg´s  text om att lära dig skriva säljbrev 

Maria Karlsson´s text om att Utesälj inte finns längre

Tina Rose´s Godmorgon Business

Det är bara att gå igenom bloggen uppifrån och ner så hittar du spännande läsning.

#rivstart #izonen #ngager

Lämna ett svar

Till startsidan