Rivstarta året med vassare närvaro i sociala medier av Nina Jansdotter

Rivstarta året med vassare närvaro i sociala medier. Så säger Nina Jansdotter, influencer och författare. Hon driver flera stora nätverksgrupper för entreprenörer och är en god vän och samarbetspartner. Här kan du läsa hennes goda råd för din #rivstart 2021.

Marknadsföring kostar ofta pengar, men den marknadsföringen du som företagare kan göra i sociala medier är gratis. Eller i alla fall nästan. För självklart är din tid inte gratis. Den är mycket värdefull. Men rätt använd så kan din närvaro i sociala medier innebära ett riktigt lyft för dig och ditt företag, 

I sociala medier kan du långsiktigt bygga ett starkare varumärke, genom att du tydligt visar vem du är och vad du kan. Även de kunder som du redan har kontakt med får en påminnelse om din existens och att du är ett bra val, när du tar större plats och du kan även börja föra en dialog med dem där, till exempel på LinkedIn.

Här kommer några tips till dig som vill nå ut mer och få fler följare.

Tillför värde

Vad kan du ge ditt nätverk i form av tips, inspiration, insikter du har fått med dig på vägen i ditt företagande och så vidare. Utgå ifrån det snarare än vad du vill sälja. Det finns utrymme för sälj också men först och främst bör du göra dina inlägg mer ”socialt inriktade”. Skapa dialog. Visa att du bryr dig om de som följer dig.

Titta över din profil

Vad behöver uppdateras? Be gärna någon om feedback på hur din profil och dina företagssidor uppfattas.  Är det tydligt vem du är, vad du gör och vad du säljer? Eller behöver något revideras eller läggas till. 

Byt profilbild

Nu är det nytt år och då kan det vara läge med ny profilbild. Det är en bra investering att gå till en professionell fotograf som kan ta riktigt bra bilder av dig. En bra bild ger ett bra första intryck.

Avsätt tid och sätt mål

Tänk inte bara att du ska jobba med mer sociala medier, utan planera in tiden i din almanacka och håll dig till den tiden du har satt av. Det är lätt att annat kommer emellan annars. Jobba med mätbara mål för hur många följare du vill uppnå, hur många visningar du vill ha och så vidare. Var konkret och följ upp var du för ut mest av din tid och energi och lägg mer krut där.

Engagera dig i ditt nätverk

 Nätverkande är ingen one man show. Det är tillsammans med ditt nätverk som du kan expandera och utvecklas. Om du inte bara fokuserar dig på dina egna sidor utan gillar, kommenterar och delar inlägg för andra så kommer också andra göra samma för dig. Be om hjälp – och hjälp till. Den som ger mycket får mycket tillbaka.

Stick ut och variera dig

Det är genom att du växlar typ av inlägg och att du inte bara för samma stuk hela tiden som du blir intressant att följa. Alla inlägg behöver inte vara extremt genomtänkta. Det går bra med ”vardagsinlägg” också men ibland är det bra om du levlar upp dina inlägg, till mer genomtänkta och som sticker ut från mängden. Annars blir det för tamt för att ge större genombrott. Om det är det du strävar efter.

Lycka till med att rivstarta året med vassare närvaro i sociala medier!

Nina Jansdotter

#rivstart 3 – En dröm för både företaget och den som är nyanställd, webinar med Max och Pelle

Tänk att komma ny till jobbet och redan ha koll!

Du håller säkert med om att det här låter som en dröm både för dig som nyanställer och för dig som själv blir den nyanställde?

När webinarieserien #rivstart går vidare med del 3 är det det här som Pelle Johansson och Max Söderpalm fokuserar på. Med massor av konkreta tips på hur ni kan onboarda på ett nytt och spännande sätt.

Torsdag 28/1 kl 13.00

Du får dessutom en spännande inblick i hur Hagabadets 250 anställda, där Pelle är vd har lyckats flytta sitt onboardingmaterial från den dammiga pärmen i bokhyllan till att alltid finnas tillgänglig i mobilen.

Anmäl dig HÄR.

Vill du lyssna på del 1 och 2 av Rivstartswebinaren? Gör det här!

Här kan du läsa Max krönika Tänk att komma ny till jobbet och redan ha koll!

Vill du kan du läsa Pelle´s krönika om din vilja att lyckas

Läs Fanny Dolffs krönika om att skaffa stora kunder via LinkedIn 

Läs Maria Karlsson´s krönika om att Utesälj inte finns längre

1 comment / Add your comment below

Lämna ett svar

Till startsidan