Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Hur löser du semesterinvändningen? – Avslutsskolan del 4

Hur löser du semesterinvändningen? – Avslutsskolan del 4

Bara en och en halv månad kvar av Q2.

Det enda som återstår nu innan det är dags att hissa midsommarstången är det som den amerikanska säljcoachen Jeffrey Gitomer beskriver som sin bästa ettordsmening för att du ska lyckas med försäljningen. Så här säger han:

– Work.

Hans tvåordsmening är förresten ännu bättre. Gör du det här så lyckas du, det vet alla stjärnsäljare, inget snack om den saken:

– Work hard.

Genom hårt och smart säljarbete kan du stänga maj och juni med en rykande slutspurt. Lycka till med det!

Samtidigt är det dags att lösa den minst logiska av alla kundinvändningar, ”vi tar det efter semester-invändningen”.

Och för att du ska få chansen att lyckas i vår vill jag ge dig 3 råd som gör att du ökar försäljningen.

1. Lägg din plan.

Det kanske kommer som en överraskning för dig men vårförsäljningen är ganska ”hackig”. Med det menar jag att många veckor bryts av med helgdagar och klämdagar.

För att du ändå ska kunna öka försäljningen, trots att det är färre säljdagar i vissa veckor behöver du redan nu räkna ut hur många säljdagar just DU får i maj och juni. Så att du kan räkna ut hur du ska kunna boka dina teamsmöten och telefonmöten så att det blir så många du behöver för att nå ditt mål.

2. Våga ta avsluten nu. Hur löser du semesterinvändningen?

Det kommer inte dröja många veckor innan kunderna kommer börja vilja skjuta beslut till ”efter semestern”. Du måste vara stark och kunna argumentera för att du är där för kundens skull. För att öka vinsten åt dom, genom att spara tid och pengar.

Kunden förlorar faktiskt på att vänta tills efter semestern! Det är logik, inget annat. Vad tjänar han eller hon på att vänta tills efter sommaren när minnet av dig och din produkt har bleknat och säljtemperaturen sjunkit till 10 minus?

Skriv dina allra bästa svar och argumentera för att affären ska bli av NU.

3. Läs minst en affärsbok nu.

Jag har alltid tyckt att försommaren är den perfekta tiden för att stimulera hjärnan och få nya idéer. Det gör du bäst genom att hitta kraften i bra böcker om försäljning, affärer och framgång.

Läs till exempel 30 sätt att göra affär och Tvärtom. För att få säljtips i den första och framgångsidéer av den andra.

Plocka fram dom ur bokhyllan eller beställ hem dom i webbshopen.

Tillsammans blir alla tre punkterna din grund för ett lyckat andra kvartal:

– Din plan gör att du redan nu bestämmer hur du vill att det ska gå.

– Bättre avslut gör att du vågar mer när du pratar med kunder.

– Läsa en bra bok gör att du får ny kraft och nya idéer.

Nu ger vi maj en riktigt fin avslutning!

Allt går!

Max

Läs avslutsskolan del 3 om varför säljare är rädda för att avsluta här

 

 

3 comments / Add your comment below

Lämna ett svar

Till startsidan