Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Visa bilden så stänger du affären – Avslutsskolan del 5

Visa bilden så stänger du affären. Det är dags för avslutsskolans femte och sista del. Och jag lovar dig, det är den bästa. 

Den här veckan ger dig Monday Morning Letter enkombination av två skills som kommer ta dig snabbt till affären.

Och vill du tar den dig hela vägen till att bli stjärnsäljare.

Vi börjar så här:

Vad är den vanlige medelsäljaren duktig på?

Jo, naturligtvis att beskriva och demonstrera produkten eller tjänsten som han eller hon säljer.

Ok, vad händer i dom flesta fallen när kunden har fått demonstrationen och beskrivningen?

1. Kunden tackar så mycket och ber att få återkomma om intresse och behov uppstår. Eller.

2. Säljaren försöker gå på avslut utan att ha upptäckt någon köpsignal. Det leder till att kunden ber att få fundera.

Oftast blir det inte någon affär med den kunden, någonsin, eftersom säljaren inte har nått fram och kunden kan inte se varför man borde skynda sig och köpa.

Vad gör Topp26-säljaren istället? Alltså dom 26 % säljare som säljer mest?

En liten, liten grej som gör jättestor skillnad.

Det första är att toppsäljaren vet att man bara behöver visa, förklara och presentera dom få saker som kunden är mest intresserad av. Alltså istället för att visa så många saker som möjligt visar man bara det mest relevanta för den här specifika kunden.

I nästa steg, istället för att trycka in massor av mer information, visar säljaren kunden bilden av hur det kan se ut i framtiden OM kunden köper, använder och drar nytta av produkten eller tjänsten.

Ungefär som

Det gör han eller hon genom att använda tekniken ”ungefär som”.

Säg att du säljer en programvara som sparar massor av tid i minskad administration åt kunden. Då kan det låta så här:

”Som jag visade nyss kommer den här programvaran spara massor av arbetstid åt era säljare, det gör att ni kan bli mycket mer effektiva och spara minst en timme säljtid om dagen.

Det är ju UNGEFÄR SOM att den som i vanliga fall brukar lägga en timme på att ta sig fram och tillbaka till jobbet bara går ut genom dörren hemma och direkt är framme på jobbet. Och plötsligt har en helt timme över”.

När du hittat din UNGEFÄR SOM-bild fortsätter du att prata på samma sätt bara om saker som man kan använda den här extra timmen om dagen till.

Du kan till exempel ställa frågan:

“Ok, kunden. Om alla dina 10 säljare hade 1 timme mer om dagen. Vad är det första du kommer att tänka på som ni kunde använda den timmen till?”

Det du gör nu är att du hjälper kunden att hitta idéer och anledningar till att köpa ditt system. Det gör att ni bara pratar om bra saker som kunden tjänar på att köpa systemet nu, så fort som möjligt. Och vad som händer om han eller hon gör det.

I sin tur leder det till att du tar dig mycket närmare affären och nu när kunden är glödhet kan ställa den mest geniala avslutsfråga som jag har kommit på:

– Med tanke på den här tidsbesparingen. Vad skulle du vilja göra nu?

– Det fattar du väl Max. Jag vill köra igång så fort som möjligt.

Det är sånt här som vi tränar på i IZONEN. Det är därför du som vill bli Topp26-säljare ska hänga där.

Nu spurtar vi hem månaden.

Allt går!

– Max

Låt oss visa dig IZONEN

Läs hur du löser Semester-invändningen

Lär dig 4 sätt att vinna affären

Lämna ett svar

Till startsidan