Förbjud ordet säljbudget. Gör så här istället!
Förbjud ordet säljbudget. Gör så här istället! Kick30 går vidare med vecka 2. 30 dagars fokus så att du får bästa möjliga start på hösten.
Visste du att jag träffar många säljchefer som upplever sig ha ett märkligt problem i sin säljkår? Det kan ofta låta så här:
– När våra säljare kommer nära eller klarar sin budget eller sina mål tappar dom plötsligt farten. Det kan till och med ta helt stopp. Det är som en pil som når sitt mål, och bara stannar. Fast det finns tid kvar att slå rekord och tjäna mer provisionspengar så bra dör försäljningen. Vet du vad det beror på Max?
– Ja, jag kan förstå hur du menar. Jag tänkte reda ut det i veckans MML.
Förbjud ordet säljbudget. Gör så här istället!
Har du tänkt på hur negativt laddat ordet Budget är? Jag vet många säljare som inte alls gillar det ordet. Anledningen till det är att många upplever budgeten som ett krav. Något man måste ta ansvar för, att leverera något som är både jobbigt och svårt.
Framförallt gäller det säljare som gång på gång missat sin budget och blivit ledsen för att man känner sig underlägsen.
När en sådan säljare till slut kommer i närheten, eller till och med klarar sin budget går luften ur personen i fråga. Det beror på att han eller hon ofrivilligt går in i en trygghetszon. Nu kan ingen klaga längre. Och då minskar både säljtempo och noggrannheten i säljsamtalen. Då tar det STOPP.
Det här är raka motsatsen till vad som borde hända. En säljare som har chans att slå rekord och chans till en högre provision borde ju öka tempot istället? Eller hur?
Allt det där går att vända på, om du använder MAP som styrmedel för din egen försäljning eller för hela säljorganisationen. Vill du verkligen lyckas så blir det din karta för säljhösten.
MAP är en förkortning av Minimum Acceptable Performance. Alltså den minsta säljnivå som är acceptabel inom ramen för säljjobbet i fråga. Och genom att jobba med det uttrycket kan du få en helt annan inställning till din försäljning och arbete mot mål. För det du behöver nu är MAP i tre nivåer.
Gör så här:
- Totalförbjud ordet budget eller säljbudget i ert företag. Det är ett negativt ord som stjälper mer än vad det hjälper.
- Inför varje månad, sätt upp det som är ditt minsta acceptabla resultat. Din MAP 1.
- Sätt också upp ett ok mål, som är högre. Ditt Middle Acceptable Performance-mål. Din MAP 2.
- Sist bestämmer du ditt drömmål. Vid vilken siffra är du 100 % nöjd? Ditt Maximum Acceptable Performance-mål. Din MAP 3.
Ett enkelt exempel skulle kunna se ut så här:
Säg att du har en budget på 225 000 kr för din säljmånad. Då skulle du kunna sätta din MAP 2 på det beloppet. Din MAP 1 kanske blir 200 000 kr. En summa du verkligen inte får missa. Och din MAP 3 blir 250 000 kr.
Så kan du alltid ha ett relevant mål att jobba med. Och så fort du har klarat en nivå, tar du direkt sikte på nästa så att du inte missar chansen att krossa målet när chansen ges.
Det kommer i längden göra att du går in i varje månad med mål och delmål i tre nivåer. Istället för att göra som nu där du har en siffra, som du kanske inte ens har bestämt själv, som talar om ifall du är godkänd eller inte godkänd.
Skillnaden är hur stor som helst. Jag kommer berätta mer under dom kommande veckorna i Monday Morning Letter. Förbjud ordet säljbudget. Gör så här istället!
Nu sätter vi högsta fart på juni. Sätt nu direkt upp dina MAP-mål i alla tre nivåerna. Så lär du dig nästa vecka hur du hittar vägen fram.
Allt går!
- Max
Här kan du läsa mer om Kick30 här, så att du inte missar chansen att vinna i höst
3 comments on “Förbjud ordet säljbudget. Gör så här istället!”
[…] I förra veckans Monday Morning Letter införde vi ett nytt säljbegrepp, MAP, Minimun Acceptable Performance. Det gjorde vi för att få bort ett av dom mest negativa uttrycken inom försäljning, Budget. (För dig som missat förra veckans brev hittar du det här). […]
[…] LÄS MER OM: FÖRBJUD ORDET SÄLJBUDGET – gör så här istället […]
[…] OCH LÄS MER OM: FÖRBJUD ORDET SÄLJBUDGET – gör så här istället […]